Aarhus University Seal

Mere fokus på lægers uddannelse

Lægerne oplever, at speciallægeuddannelsesreformen har givet mere fokus på uddannelse på afdelingerne.

Virkningerne af speciallægereformen er blevet undersøgt af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Undersøgelsesresultaterne peger på, at de yngre læger oplever større sammenhæng mellem arbejde og uddannelse end tidligere. Derudover viser undersøgelsen, at de udfordringer, de yngre læger bliver stillet over for, oftere end før reformen modsvarer deres kompetencer.

Forskningsprojektet, som er en del af projektet "Reform af speciallægeuddannelsen i Danmark" blev indledt i samarbejde med Sundhedsstyrelsen i 2002. Formålet med projektet var at undersøge reformens indflydelse på sygehusenes uddannelsespraksis.

På baggrund af undersøgelsen anbefaler Danmarks Pædagogiske Universitetsskole blandt andet:

  • At der gøres en aktiv indsats for at fremme evalueringskulturen på hospitalerne
  • At der etableres egentlig pædagogisk efteruddannelse for vejledere og uddannelsesansvarlige overlæger.
  • At de enkelte specialer/specialeselskaber reviderer de enkelte kompetenceroller, der ligger udover rollen "medicinsk ekspert". En eventuel revision bør omfatte såvel fjernelse af ikke brugbare roller samt en kvalificering af de øvrige roller i forhold til forskellige grupper af patienter og samarbejdspartnere. En sådan revision vil gøre rollerne specialespecifikke, konkrete og mere virkelighedsnære.

Forskningsrapporten præsenteres på Center for Postgraduate Uddannelse ved Århus Universitets konference om speciallægeuddannelse den 11. oktober 2007.

Download rapporten her

For yderligere oplysning kontakt projektleder Martin Bayer Tlf. 26306676 / maba@dpu.dk