Aarhus University Seal

Legat for forskning i marginaliserede børn og unge

Hvordan kan folkeskolen blive bedre til at møde børn med svag social baggrund? Hvordan kan uddannelsessystemet blive bedre til at integrere mennesker med særlige behov? Charlotte Ringsmose, lektor i pædagogisk psykologi ved DPU, har netop modtaget et legat fra Valborg og Edith Larsens Fond for sin forskning i marginaliserede børn og voksne.

Legatet på 40.000 kr. tildeles kvinder, der driver "interessant forskning". For Charlotte Ringsmoses vedkommende vil det aktuelt sige hendes seneste forskningsprojekter, der bl.a. handler om kvalitetsudvikling i folkeskolen og inklusion af mennesker med særlige behov i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.

Drivkraften for Charlotte Ringsmoses forskning er en undren over, at det fortsat ikke er lykkedes Danmark at bryde den sociale arv - selvom vi ideologisk set har bekendt os til lighed i årevis.

"Fra politisk hold bliver der slået på, at den negative sociale arv skal brydes gennem uddannelse, men forskningen viser, at uddannelse ikke kan gøre det alene. I stedet skal vi fokusere på daginstitutioner og skole som et kontinuum. Det er vigtigt at sætte tidligt ind, hvis vi skal undgå at børnene låses fast i forventningsmønstre og defineres som problembørn allerede ved skolestarten", siger Charlotte Ringsmose.

Mere inklusion ønskes

Integration af mennesker med særlige behov i det almindelige uddannelsessystem er en anden hjørnesten i Charlotte Ringsmoses forskning. I projektet 'Nordisk inklusion' interviewede hun sammen med forskerkolleger fra Sverige, Norge og Island udviklingshæmmede, og svarene var samstemmende: Mere inklusion ønskes!

Forskerne besøgte hinandens uddannelsesinstitutioner for at se, hvordan man forholder sig til dette ønske - praktisk og lovgivningsmæssigt.

"Det var interessant at se Danmarks handicappolitik i lyset af de andre nordiske lande. Islændingene var rystede over, i hvor høj grad vi udskiller dem med særlige behov. I Island har man nu forsøg med universitetsuddannelse for udviklingshæmmede. Selvom disse studerende indlysende har nogle særlige behov, har de gået i inkluderende skoler hele livet - og kan nu fortsætte på universitetet! Den mulighed har de ikke i de andre lande, og herhjemme er diskussionen desværre gået i stå. Politikerne er ganske vist optaget af tilgængelighed for alle, men begrebet reduceres til den fysiske adgang", siger Charlotte Ringsmose.

 

Besøg Charlotte Ringsmoses hjemmeside