Aarhus University Seal

Læring blandt mindre børn er i vækst

Det er en af konklusionerne fra en ny kortlægning af forskningen i 2007 om 0-6 års området, som Dansk Clearinghouse har udarbejdet for Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.

Undersøgelsen viser, at kun få studier fokuserer på, hvad man traditionelt har set som kerneopgaverne for institutioner for de 0-6-årige, nemlig leg og omsorg, mens interessen for at studere læring blandt mindre børn er i vækst. Sidste års kortlægning viste en stor interesse for det professionelle personale i institutionerne. Interessen er stadig levende, men i år er opmærksomheden på børnene og på børnenes samspil med de voksne øget.

Forskningskortlægningen er den anden i rækken af forskningskortlægninger, som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har udarbejdet for Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. EVA anvender undersøgelsen som grundlag for indholdet i magasinet Bakspejlet, hvor udvalgt forskning formidles til ledere af dagtilbud over hele landet.

"Som det fremgår af forskningskortlægningen fra både 2006 og dette nye i 2007, er der produceret en række fremragende analyser af, hvordan selv ganske små børn er selvstændige aktører i deres eget hverdagsliv, og hvordan de indbyrdes forhandler sig frem til, hvordan regler og retfærdighed, venskab og fællesskab skal forvaltes. Det er analyser, der i allerhøjeste grad fortjener forskningsformidling – også på tværs af nationale grænser," siger leder af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, professor Sven Erik Nordenbo

Forskningskortlægningen for 2007 viser også, at der er stadig behov for undersøgelser, der tager udgangspunkt i børnenes liv og samliv med hinanden og med de voksne i institutionerne. Der er også behov for undersøgelser om børns sundhed og trivsel og for undersøgelser, der inddrager forældrene. Temaet "udsathed, social selektion, in- og eksklusion" er desværre stadig aktuelt, og der er behov for flere undersøgelser, der også mere langsigtet kan vise konsekvenserne af bestemte fremgangsmåder til at modvirke udsathed og sociale forskelle.

Sven Erik Nordenbo glæder sig over, at de mange casestudier af det sociale samspil, som børnene medvirker i, er så rige på eksempler, detaljer og nuancer, at de er oplagte som grundlag for professionelle overvejelser om, hvordan det pædagogiske personale mest hensigtsmæssigt skaber rum for og understøtter børnenes egen udvikling og læring.

Forskning af god videnskabelig kvalitet
Dette års kortlægning viser, at der på ét år blev publiceret 54 undersøgelser om institutionsforskning for de 0-6 årige, nemlig i Danmark 10, Norge 14 og Sverige 30 - deraf kan 46 studier betegnes som værende af god videnskabelig kvalitet. "Selvom der allerede på baggrund af de to undersøgelser tegner sig visse mønstre, bliver det spændende at se, hvordan udviklingen kommer til at forløbe over en årrække," siger Sven Erik Nordenbo.

Forskningskortlægningen er blevet til i et samarbejde mellem reviewgruppen og Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Reviewgruppen består af:

  • Professor Katrin Hjort, Syddansk Universitet
  • Lektor Bente Jensen, DPU, Aarhus Universitet
  • Professor Inge Johansson, Stockholms Universitet
  • Professor Thomas Moser, Høgskolen i Vestfold, Oslo
  • Direktør Niels Ploug, Danmarks Statistik

Fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning deltager professor Sven Erik Nordenbo og Souschef Michael Søgaard Larsen.

Læs hele undersøgelsen


Yderligere information
Sven Erik Nordenbo, professor, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, T: 8888 9980; M: 4025 6791; E: sen@dpu.dk
Camilla Wang, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut, T 3524 4665, E: cw@eva.dk.