Aarhus University Seal

Lærerassistenter har en positiv indflydelse på indlæringen

Nyt review fra det engelske EPPI-center har undersøgt virkningen på elevers indlæring og deltagelse, hvis de har lærerassistenter.

I Frans Ørsted Andersens sammenlignende undersøgelse af danske og finske læringsmiljøer, er en af de karakteristiske forskelle, at de finske skoler benytter lærerassistenter. Denne undersøgelse har været en inspiration til videre overvejelser om brugen af lærerassistenter i de danske skoler. Set i det lys er det interessant at se på det engelske review The impact of adult support staff on pupils and mainstream schools fra det engelske EPPI-center.

Mindre stress og større elevengagement
Lærerassistenter har en positiv indflydelse på enkelte eller mindre grupper af elever, når det drejer sig om basale læse- og skrivefærdigheder. Desuden kan en empatisk assistentlærer have en positiv indflydelse på elevernes engagement i undervisningen og i sociale aktiviteter. Til gengæld viser undersøgelsen, at assisterende lærere ikke har succes med at varetage terapeutiske opgaver, der er rettet mod børn med følelsesmæssige eller adfærdsproblemer.

Undersøgelsen viser også, at assisterende lærere kan give læreren mulighed for at sætte eleverne i gang med mere kreative og praktiske aktiviteter. Med en ekstra voksen i klassen bliver der også bedre mulighed for at arbejde med mindre grupper eller enkelte elever.

Læreren kan opleve, at hans arbejde i klassen kan blive noget reduceret, men til gengæld kan han i stedet komme til at bruge lidt mere tid på ledelse. Undersøgelsen peger på, at tilstedeværelsen af en ekstra voksen i klassen kan medvirke til at støtte læreren og til mindre stress hos læreren. Eftersom eleverne modtager mere opmærksomhed og støtte øges lærerens jobtilfredshed. Dertil kommer at der opstår et mere inkluderende miljø, hvor alle klassens elever bliver mere støttet. Endelig kan den assisterende lærer optræde som mellemmand mellem læreren og forældrene, men man skal være opmærksom på, at kontakten mellem læreren og forældrene bevares på den mest hensigtsmæssige måde.

I alt havde det systematiske review identificeret 232 undersøgelser om assisterende lærere, hvoraf 35 studier blev undersøgt nøjerere.

Læs reviewet The impact of adult support staff on pupils and mainstream schools

The impact of adult support staff on pupils and mainstream schools / by Alison Alborz ... [et al.]. - London : EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2009. - (EPPI-Centre report ; no. 1702T)