Aarhus University Seal

Intra-aktivitet af didaktik, faglighed og socialitet og udvikling af en tænkning om læring og didaktik - analyser af tre eksperimentelle casestudier

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. i pædagogik og socialvidenskab Helle Plauborg.

Info about event

Time

Thursday 19 November 2015,  at 13:00 - 16:00

Location

Lokale D169, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV


(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

  • Professor Thomas Dahl, NTNU (Norwegian University of Science and Technology)
  • Lektor Tine Jensen, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet
  • Lektor Line Lerche Mørck, DPU, Aarhus Universitet (formand)

Hovedvejleder

  • Professor Dorte Marie Søndergaard, DPU, Aarhus Universitet

Medvejleder

  • Lektor Malou Juelskjær, DPU, Aarhus Universitet

Forsvaret ledes af lektor Jette Kofoed, DPU, Aarhus Universitet

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

DPU er vært ved en efterfølgende reception. Deltagelse er gratis, men af praktisk grunde bedes man tilmelde sig ph.d.-forsvaret her.

Resumé:
Afhandlingen ”Intra-aktivitet af didaktik, faglighed og socialitet og udvikling af en tænkning om læring og didaktik – analyser af tre eksperimentelle casestudier” udforsker, hvordan det didaktiske, det faglige og det sociale spiller sammen i undervisningssammenhænge og gør ansatser til at videreudvikle begreberne læring og didaktik ved hjælp af agential realistisk tænkning.

Afhandlingen bygger på tre eksperimentelle casestudier. Der stiftes således bekendtskab med Byklassen: En sjette klasse, som blandt lærere, ledere og elever på skolen har ry for at være en særdeles vanskelig underviselig klasse, som tilmed er præget af en gruppe drenges kriminelle fritidsaktiviteter; Landklassen: En af sparehensyn netop sammenlagt sjette klasse med i alt 29 elever på en skole, hvor prikkerunder og nedadgående elevtal bidrager til at sætte scenen for samspil didaktik, faglighed og socialitet imellem; Og Forstadsklassen: En femte klasse med cirka 27 elever, som ifølge lærere og elever er usædvanlig velfungerende såvel fagligt som socialt på en velrenommeret skole beliggende i et villakvarter i en forstad.

Afhandlingen tager afsæt i teorien Agential realisme, der er udviklet af den amerikanske fysiker og feminist Karen Barad. Dette teoretiske univers og det empiriske materiale fra de tre eksperimentelle casestudier benyttes i afhandlingens opsamlende kapitler til at udvikle ansatser til en tænkning om henholdsvis læring og didaktik.