Aarhus University Seal

Ingen hold i rygterne

Under titlen 'Faglig udviklingsproces' analyserer Aarhus Universitet for tiden mulighederne for at styrke forskning og uddannelse på hele universitetet efter fusionerne i 2007. I den forbindelse har der været rygter i medierne om, at DPU er "lukningstruet", og at området "pædagogisk filosofi" nedlægges på DPU. Begge rygter er falske, fortæller Lars Qvortrup, dekan DPU, Aarhus Universitet.

Af Lars Qvortrup, dekan for DPU, Aarhus Universitet, 4. maj 2010

"Rygtet om min død er stærkt overdrevet", skrev Mark Twain engang, da han til sin overraskelse kunne læse sin egen nekrolog i en af de amerikanske aviser. Man kunne fristes til at bruge samme billede om DPU, Aarhus Universitet.

De seneste dage har to rygter om DPU fyldt en del i medierne. Det ene rygte er, at DPU er "lukningstruet", som der stod i en overskrift i dagbladet Information i sidste uge. Det andet rygte er, at området "pædagogisk filosofi" nedlægges på DPU.

Begge rygter er falske, men rygter kan godt ryste og gøre medarbejdere og studerende usikre. Derfor denne meddelelse og aflivning af disse rygter.

Hvad angår rygtet om, at DPU er lukningstruet, er svaret, at DPU aldrig har haft det bedre.

DPU's raison d'etre er at bedrive forskning, der retter sig imod det samlede uddannelsesområde. Det gør DPU stærkere og mere end nogensinde før. Vi er hjemsted for Danmarkshistoriens største center for uddannelsesforskning med et budget over de næste fem år på 60 mio. kr.

Vi er hjemsted for den forskningsgruppe, der frem til 2014 skal skrive historien om den danske skole - i fem smukke bind, generøst støttet af Carlsbergfonden, et projekt der ganske enkelt vil være standardværket for dansk skolehistorie de næste 50-100 år.

Og jeg kunne fortsætte med at opremse det væld af grundforsknings- og anvendte forskningsprojekter, som har hjemsted på DPU.  De fleste af projekterne demonstrerer, hvordan man kombinerer forskningsdybde, forskningskvalitet og forskningsrelevans. Dette er der 430 personer, der har æren for: Nemlig alle medarbejderne på DPU, VIP'er så vel som TAP'er.

Og så har jeg slet ikke nævnt DPU's uddannelser. DPU udbyder en bacheloruddannelse i uddannelsesvidenskab, og interessen er stor. Alene på kvote 2 var der 51 første prioritetstilmeldinger. Alle vores kandidatuddannelser fortsætter, samtidig med at de naturligvis løbende udvikles.

Og det fører mig direkte til det andet rygte: At området "pædagogisk filosofi" skal nedlægges på DPU. Også dette rygte er falsk.

DPU har været nødt til at gennemføre en personaletilpasning, fordi vi har været igennem en ufinansieret fusion. Det koster penge at fusionere, men det har politikerne bag fusionerne ikke villet anerkende. Det har krævet en tilpasning af administrationen og en forøgelse af produktiviteten blandt VIP?erne.

Derfor har vi måttet afskedige 10 TAP'er. Derfor har DPU måttet gennemføre en prioritering af VIP-stillingerne svarende til tre stillinger, fordi der skal tilføres to stillinger til pædagogisk psykologi, som er voldsomt belastet og underbemandet i forhold til den store tilgang af studerende, og en stilling til pædagogisk antropologi, som skal udbydes på engelsk.

Det har været en både tung og ubehagelig proces, ikke mindst, naturligvis, for dem, der er direkte berørt af det. Jeg er den første til at beklage det, både over for de berørte TAP'er og de berørte VIP'er. Men det har været uundgåeligt. Og da det drejer sig om personsager, siger det sig selv, at jeg ikke kan forholde mig til dem specifikt. Jeg kan alene sige, at vi for de tre VIP'ers vedkommende lige nu befinder os i en partshøringsfase, som udløber i midten af maj.

Men det er som sagt ikke sandt, at dette betyder, at "pædagogisk filosofi" skal nedlægges. Den pædagogisk-filosofiske forskningsenhed består af tolv personer. Den er på grund af den nævnte personaletilpasning reduceret til ni.

På DPU findes der en række forskellige filosofiske og idehistoriske miljøer: Nogle arbejder med dannelse og uddannelse ud fra hvad man kunne kalde en klassisk filosofisk tilgang. Andre arbejder på et idéhistorisk grundlag. Og andre igen arbejder ud fra en historisk og dannelseshistorisk tilgang.

Visionen er, at disse forskellige grupper skal arbejde tættere sammen, både indbyrdes og med de stærke filosofiske, idéhistoriske og historiske forskningsenheder på resten af Aarhus Universitet. Også på dette område vil resultatet derfor være en styrkelse, ikke en svækkelse.

DPU, Aarhus Universitet, lever bedre end nogensinde.  Det vil den igangværende faglige udviklingsproces på Aarhus Universitet ikke anfægte, men understøtte. Det vil den nye bacheloruddannelse i uddannelsesvidenskab også.

 

 

Se også: Faglig udviklingsproces

DPU, Aarhus Universitet, deltager på linje med de øvrige hovedområder ved Aarhus Universitet i den faglige udviklingsproces, som foreløbig løber frem til juni 2010.

Læs mere på www.dpu.dk/fu