Aarhus University Seal

IKT i undervisningen: Skolerne har udstyret, men lærerne mangler tid

Når det gælder IKT-udstyr som nye computere og internetopkoblinger, har danske skoler meget godt udstyr i sammenligning med andre lande. Alligevel fungerer moderne IKT oftest ikke som en integreret del af undervisningen i folkeskolen. Det viser en ny undersøgelse. Manglende tid og mangelfulde kompetencer er nogle af hovedårsagerne.

Computerne er efterhånden købt og installeret i de danske skoler. Børnene bruger dem, det gør lærerne også. Men de bruger dem ikke nok og heller ikke godt nok. Det er hovedbudskaberne i en ny undersøgelse om brugen af IKT – Informations- og Kommunikations Teknologi – i den danske grundskole.

Undersøgelsen – IKT og pædagogisk praksis på danske grundskoler – viser, at skoleledere og lærere er enige om, at det pædagogiske og læringsmæssige potentiale i IKT langt fra udnyttes godt nok. Lærere og skoleledere mener, at det skyldes mangel på tid hos lærerne.

Lektor på DPU og national forskningsleder på undersøgelsen Inge Bryderup siger: "I godt og vel 10 år har det været hensigten at integrere IKT i undervisningen på seminarierne – og ad den vej ruste lærerne til at integrere IKT som en del af fagene. Den nye undersøgelse viser, at der er et godt stykke vej endnu. Lærerne bruger ikke IKT ret meget."

Undersøgelsen er den danske del af den internationale SITES (Second Information Technology in Education Study) 2006-projekt, som er en undersøgelse blandt skoleledere, IT-koordinatorer og en repræsentativ gruppe af lærere i matematik og naturfag på 8. klassetrin. 264 danske skoler har deltaget i undersøgelsen.

"Undersøgelsens bærende idé er, at det 21. århundrede vil kræve en udvikling af kompetencer, der afspejler sig i en pædagogisk relevant og læringsmæssig udbytterig brug af IKT i klasseværelserne. I første omgang var et hovedproblem, at lærerne ikke var kvalificerede til at bruge IKT, nu ser det ud som om problemet er, at de ikke har tid til at bruge det, mange af dem efterhånden godt kan," siger Inge Bryderup

Lærerne er blevet dygtigere

Undersøgelsen viser, at lærerne benytter sig af tekstbehandling og E-mails på linje med andre. Hovedparten af lærerne bruger også digitale opslagsværker og ordbøger på nettet for at få fat på faktuel viden og har taget IKT-kurserne. De er blevet bedre, men den pædagogisk kvalificerede brug mangler.

Manglerne viser sig, når de skal følge elevernes læringsmæssige fremskridt ved brug af IKT. Når de skal vurdere hvilke undervisnings- og læringssituationer, der egner sig til brug af IKT. Og når de skal bruge IKT til effektive præsentationer og forklaringer. Der mangler tid og midler til at integrere deres kunnen i skolens daglige liv. Derudover mener en tredjedel af lærerne, at skolen ikke har den nødvendige IKT-infrastruktur. Det kan for eksempel skyldes, at computerne er placeret i særskilet computerlokaler eller i biblioteket. Under 20 procent har computere i alle klasselokaler.

Yderligere information

Inge M. Bryderup og Anne Larson er forfattere til bogen, som udkommer på Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag, Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Inge Bryderup
T: 3052 2721
E: bryderup@dpu.dk

Anne Larson
T: 8888 9888
E: anne@dpu.dk 

SITES-2006-undersøgelsen kan bestilles på telefon: 8888-9455 eller på www.dpu.dk/forlag