Aarhus University Seal

Heldagsskoler ingen garanti for bedre resultater

Det er ikke nok at sætte timetallet op i skolen. Forsøg med heldagsskoler i Vollsmose giver gode resultater, men der skal fokuseres mere på indholdet end på timetallet.

Det i sig selv at sætte timetallet op i skolen giver ikke nødvendigvis det markante faglige resultat, som mange efterlyser, og som mange politikere forestiller sig heldagsskolen kan levere. Hvis der bliver fokuseret mere på det indholdsmæssige, tyder meget dog på, at heldagskolen kan blive en god ramme om børns skolegang. Det er hovedkonklusionen i den første rapport i et treårigt forskningsprojekt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Kvalitet frem for kvantitet
Projektleder Lars Holm fra Institut for Pædagogisk Antropologi på DPU siger: "Der er ikke nogen entydig sammenhæng mellem, hvor lang tid børnene går i skole, og hvor dygtige de bliver. Det i sig selv, at de går i skole hele dagen, gør dem ikke til dygtigere elever". Lars Holm fremhæver blandt andet Finland som argument for, at timetallet ikke betyder noget i sig selv. I sammenlignende undersøgelser klarer de finske børn sig fagligt godt på trods af, at timetallet er noget mindre.

Rapporten peger på en række forhold, der kan være afgørende for om heldagsskolen bliver en succes. Det er blandt andet afgørende, at den lange skoledag bliver struktureret godt, og at der bliver etableret et godt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Faktorer som klassens størrelse, skolens generelle læringsmiljø og undervisningspraksis, elevernes forhåndskendskab til skolekulturen og dets undervisningssprog samt en række sociale forhold spiller også ind.

Heldagsskoler og integration
Heldagsskoleforsøget i Vollsmose går i mod andre byers forsøg på at sprede børn af etniske minoriteter, idet heldagsskolen ikke har til formål at ændre på skolens elevsammensætning. Både politisk og blandt forældre har øget etnisk spredning ellers været på ønskesedlen. Der kan dog være integrationsmæssige fordele i heldagsskolen i det den giver gode muligheder for en målrettet indsats og for at forfølge den særlige faglige udfordring det er at undervise minoritetsbørn.

Klarere formål
Der er mange forskellige mål med heldagsskoleforsøget i Vollsmose. Herunder bedre skoleresultater, sundere børn og øget forældreinddragelse. Lars Holm mener, at det ville være en fordel, hvis man skærpede målsætningen. Han siger: "Man kan diskutere om alle projektets mål er lige vigtige, eller om man ikke skulle placere et bestemt mål i forgrunden".

Praktisk
For yderligere oplysninger kontakt Lars Holm på larsh@dpu.dk eller på Tlf. 20109458.

Forskningsprojektet, der er finansieret af Odense Kommune og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, varetages af adjunkt og projektleder Lars Holm og lektor Karen Valentin. Rapporten "Heldagsskolen som uddannelsespolitisk initiativ" kan downloades fra Odense Kommunes hjemmeside