Aarhus University Seal

Forskere i it og medier: Universiteter tilbyder utidssvarende undervisning

Videostreaming. E-learning. Blogs. Det lyder godt, men for de studerende på landets universiteter er det en sjælden vare. Deres undervisere mangler nemlig viden og vilje til at bruge it og medier i undervisningen. Det er for ringe og fører til en utidssvarende undervisning, mener tre forskere bag bogen 'Digitale medier og didaktisk design', der netop er udkommet på Danmarks Pædagogiske Universitetsforslag.

Det var med nogen tøven, at lektor på DPU Pernille Rattleff kastede sig ud i at videooptage og streame sin undervisning til de studerende på pædagogisk psykologi. For hvad vidste hun om videostreaming - og om at tænke det ind i en pædagogisk sammenhæng?

Hendes forløb blev en succes. En enorm succes ifølge de studerende. Men mange universitetsundervisere vælger at lade det moderne udstyr ligge, fordi de ikke ved, hvordan de skal bruge det. Og på mange universiteter stilles der ingen krav om at gøre brug af it og medier i undervisningen.

"Man har i årevis diskuteret brugen af it og medier i folkeskolen. Nok efterlyser lærerne stadig redskaber til at udnytte det, men der er strategier og krav om, at det inddrages. Det er der ikke på universiteterne. De studerende, der i disse år begynder på universiteterne, er vokset op med it og medier, og de mødes af en utidssvarende undervisning," siger Pernille Rattleff, der har været med til at skrive bogen 'Digitale medier og didaktisk design - Brug, erfaringer og forskning'.

Selv om Pernille Rattleff efterlyser flere redskaber og strategier for inddragelse af it, mener hun - og de øvrige forfattere til bogen - ikke, det er en undskyldning for at lade udstyret ligge.

"Vores hensigt med bogen er at beskrive succesfulde forløb til inspiration for undervisere på alle niveauer. En af vores pointer er: Kast jer ud i det. Man behøver ikke at have teknisk kunnen for at tænke det ind i en pædagogisk sammenhæng."

I bogen fremlægger en række forskere deres konkrete erfaringer med og refleksioner over, hvordan digitale medier kan bruges i undervisning og til understøttelse af læring i skolen og på videregående uddannelser. Desuden kommer bogen med bud på, hvordan it og medier kan understøtte læring i ikke institutionaliserede sammenhænge - eksempelvis på museer og i forbindelse med børns leg.

Selv om bogen på den ene side opfordrer til blot at kaste sig ud i det, fremhæver forfatterne på den anden side, at det er afgørende, at der gennemføres systematisk erfaringsopsamling og empirisk forskning af brugen af digitale medier i undervisnings- og læringssammenhænge:

"Forskningen er nødvendig, fordi vi er nødt til at vide, hvordan forskellige former for it og digitale medier bruges og virker i forskellige sammenhænge."

For yderligere oplysninger, kontakt lektor, ph.d.
Pernille Rattleff eller pressekonsulent Eva Frydensberg Holm.

Bogen 'Digitale medier og didaktisk design - Brug, erfaringer og forskning' er redigeret af Lars Birch Andreasen, Bente Meyer og Pernille Rattleff og er udkommet på Danmarks Pædagogiske Universitetsforslag den 19. september.