Aarhus University Seal

Et etisk omsorgsløfte for pædagoger skaber respekt og glæde

Omsorg er den professionelle pædagogs kærligheds- og kerneydelse. Prodekan for formidling på DPU, Claus Holm, foreslår pædagogerne at formulere et omsorgsløfte, der markerer grænserne for pædagogers menneskekærlighed.

I artiklen HIGH ON LOVE - en professionsetik for en menneskekærlig profession? beskriver prodekan for formidling på DPU, Claus Holm, det omsorgsløfte, han mener pædagoger bør formulere. Artiklen indgår i den debat, BUPL i disse måneder har med sine medlemmer om professionsetik.

"Det er pædagogers skæbne at være professionelt menneskekærlige. Det betyder, at de skal gøre alt med det gode – med kærlighed. Men idéen om kærlighed som kald er en overbelastning af professionen. Og en ren lønmodtagermentalitet er belastende for professionens indsats og omdømme. Et omsorgsløfte skal markere grænserne for pædagogernes menneskekærlige arbejde. Et omsorgsløfte kan styrke pædagogernes begrundelser for deres indsats" siger Claus Holm.

Tiden er til etik. Pædagoger er en del af et offentligt servicesystem, hvor brugerne kræver personlig og situationsorienteret behandling. I en sådan tid har moralske principper det, ifølge Claus Holm, vanskeligt, mens etiske overvejelser har tiden for sig. Han mener derfor, at et omsorgsløfte som en del af en professionsetik for pædagoger vil være en del af en relevant professionel udvikling.

Han påpeger i artiklen, at et omsorgsløfte kan ses som en del af pædagogernes stolte bestræbelse på til stadighed at blive bedre til deres metier. Ligesom han peger på, at faglig stolthed - uanset om den tilhører en læge eller en pædagog - som regel får både anerkendende nik og smil med på vejen fra professionens brugere.

Yderligere information

Prodekan for formidling Claus Holm, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, mobil 2688 5600.

Artiklen 'HIGH ON LOVE - en professionsetik for en menneskekærlig profession' kan fås ved henvendelse til BUPL's forsendelse, tlf. 3546 5106 (kl. 10-15).

 

Download artikel på BUPL's hjemmeside