Aarhus University Seal

Den gode skole – anden fase i gang

Hvilke forhold i skolen bidrager mest til læring hos børn og unge? Det er Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved at afdække. Clearinghouse har fået opgaven af Den Nordiske Indikatorarbejdsgruppe og samarbejdet koordineres af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Skolestyrelsen i Danmark, det svenske Skolverket, Utdanningsdirektoratet i Norge, Utbildningsstyrelsen i Finland og Ministeriet for Undervisning, Forskning og Kultur i Island indgår i Den Nordiske Indikatorarbejdsgruppe (DNI). Det er DNIs opgave at udvikle et indikatorsystem for skoler i Norden i tilknytning til en tolkning af begrebet om "den gode skole". Sigtet er at finde frem til de vigtigste faktorer i skolen, som påvirker elevernes indlæring. Udgangspunktet er, at hvert land via dette indikatorsystem følger, fokuserer og forbedrer skolernes virksomhed.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har afsluttet en kortlægning af hvilken empirisk forskning der er gennemført til belysning af sammenhængen mellem forhold (input og proces) i skolen og læringen hos skoleelever (output og outcomes) og om at kvalitetsvurdere denne forskning.

Næste fase er nu gået i gang og det betyder, at kortlægningen bliver fulgt op af en systematisk forskningssyntese der besvarer spørgsmålet: Hvilke forhold bidrager mest til grundskoleelevers læring?

I syntesefasen indgår studier, som i den allerede gennemførte forskningsmapping har fået tillagt
evidensvægten medium eller høj. Syntesen gennemføres med det sigte at give et samlet svar på det ovenfor formulerede reviewspørgsmålet baseret på den eksisterende forskning.

Besvarelsen af reviewspørgsmålet giver ikke direkte svaret på den opgave, som DNI's indikatorprojekt skal løse. Derimod tilsigter reviewspørgsmålets besvarelse mod at tilvejebringe et evidens-baseret grundlag for valg af proces- og produkt-indikatorer.

Internationale erfaringer inddrages
Det systematiske review udarbejdes i et samarbejde mellem førende internationale forskere – en såkaldt reviewgruppe - inden for området og Dansk Clearinghouse. Forskerne har uddraget data fra den internationale forskningslitteratur om emnet og fundet ud af hvilke forhold i skolen, som undersøgelserne fokuserer på, når det handler om indlæring hos børn og unge.

Reviewgruppen består af:

  • Professor Jaap Scheerens, University of Twente, Holland
  • Professor Jan-Eric Gustafsson, Göteborgs Universitet, Sverige
  • Professor Eyvind Elstad, Universitetet i Oslo, Norge
  • Professer Michael Uljens, Åbo Akademi, Finland
  • Professor Per Fibæk Laursen, Aarhus Universitet, Danmark
  • Professor Anders Holm, Københavns Universitet, Danmark

Der er alt i alt tale om en overordentlig kompetent samling forskere. Jan-Eric Gustafsson og Jaap Scheerens er kendte internationale eksperter i uddannelsernes virkninger. Per Fibæk Laursen har skrevet om lignende ting i to bøger, Eyvind Elstad og Michael Uljens er kendte for deres forskning i læreruddannelser, og Anders Holm er en af verdens førende økonometrikere med særlig interesse i uddannelsesforhold.

Yderligere oplysninger
Sven Erik Nordenbo, professor, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet
E: sen@dpu.dk T: direkte: 8888 9980; privat: 32593347; mobil 26792354