Aarhus University Seal

Banebrydende brug af IT i skolen

Ny undervisningsplatform integrerer computeren på en banebrydende måde. DPU-forsker står bag programmets pædagogiske principper.

Ekstra Bladets har netop slået de virtuelle døre op for undervisningsplatformen Redaktionen. Platformen, der lader skoleklasser producere deres egen avis, lader et computerprogram overtage en stor del af lærerens rolle. Bag programmet og de pædagogiske principper står Adjunkt, ph.d. Jeppe Bundsgaard fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Redaktionen er en platform, der lader skoleklasser planlægge, skrive, layoute og udgive en rigtig trykt avis. Centralt i Redaktionen står et computerprogram hvis principper er beskrevet af Jeppe Bundsgaard fra DPU. Programmet fordeler ansvaret og sikrer undervejs i redaktionsprocessen, at alle opgaver bliver løst. Det minder for eksempel eleverne om, at nogen skal have ansvaret for at tage billeder til artiklerne, at nogen skal researche, andre skal skrive artiklerne osv.

Ny rolle til både lærer og computer
Udover ansvarsfordelingen sikrer programmet ifølge Jeppe Bundsgaard, at fagligheden bliver integreret optimalt. Han siger: "Programmets såkaldte interaktive assistent giver hele tiden eleverne råd og vejledning til netop de opgaver, de er i gang med. For eksempel kan eleverne spørge den interaktive assistent om hjælp til at forberede et interview. På den måde lærer de blandt andet om en række faglige aspekter af at udføre et interview, og de bliver klar til faktisk at gennemføre interviewet. Systemet stiller mere end 40 sådanne interaktive assistenter til rådighed med relevans for både samfundsfag og dansk".

Læreren har dog ifølge Jeppe Bundsgaard stadig en vigtig rolle. Men i stedet for den traditionelle alvidende rolle frisætter systemet læreren til at fokusere på overblikket og på at være der, hvor der er brug for ham. "I gamle dage skulle læreren formidle viden", siger Jeppe Bundsgaard. "Nu skal læreren i højere grad være en slags coach eller vejleder, der hjælper eleverne med selv at finde viden og formidle den til konkrete modtagere. Platformen understøtter den udvikling".

Autentiske situationer fremmer motivation
Noget af det mest interessante ved den nye undervisningsplatform, er ifølge Jeppe Bundsgaard, den autenticitet, den kan tilføre undervisningen. "Autentiske situationer fremmer elevernes motivation. Det, at der er andre end læreren, der skal læse elevernes avis, gør dem meget motiverede. I de forsøgsklasser, vi har set arbejde med Redaktionen, har eleverne udvist et helt utroligt engagement". Jeppe Bundsgaard følger i den kommende tid Redaktionen og håber på at kunne bruge platformen i sin forskning om brug af computere i undervisningen.

Praktisk
For yderligere information, kontakt Jeppe Bundsgaard på tlf. 31192607 / jebu@dpu.dk. Læs mere om Redaktionen