Aarhus University Seal

Ansøgertal til Uddannelsesvidenskab fordoblet siden 2010

De nye ansøgertal til Bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab viser, at uddannelsen nu for alvor er slået igennem - dobbelt så mange ansøgere som i 2010 har søgt om optagelse. I 2010 søgte 343 uddannelsen, mens tallet i dag ligger på 710 – en stigning på 107 procent.

Igen i år er der stor søgning til Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab ved Aarhus Universitet. Allerede i 2010, da uddannelsen så dagens lys, var ansøgertallet højt. Siden er det steget støt, og i år har dobbelt så mange som i 2010 søgt uddannelsen. Hanne Løngreen, institutleder ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, glæder sig over fremgangen.

”Det er tredje optag, vi er i gang med nu, og ansøgertallet er fordoblet siden 2010. Det kan vi kun være stolte af. Og det vidner om, at der er stor interesse for uddannelsen og dermed plads til en pædagogisk samfundsvidenskabelig uddannelse af denne art i både Aarhus og København,” siger Hanne Løngreen.

Ansøgertallet i Aarhus er lidt højere end i København - 385 i Aarhus og 325 i København. Det kan skyldes, at der i Aarhus kun er denne ene mulighed, hvis man vil læse en pædagogisk bacheloruddannelse på universitetet, mens der også er andre pædagogiske universitetsuddannelser i København.

En uddannelse for samfundsinteresserede unge

Også uddannelseslederen på Uddannelsesvidenskab, Pia Bramming, glæder sig over det høje ansøgertal i år. Hun beskriver hvilke unge, der typisk finder uddannelsen interessant:

”Uddannelsesvidenskab tiltaler især samfundsinteresserede unge. Pædagogik, uddannelse og skole er nogle af de mest debatterede emner i politik og i medierne generelt. Og på uddannelsen gør vi meget for, at undervisningen er relevant for den aktuelle samfundsdebat. Ambitionen er at uddanne dygtige unge mennesker, der kan kvalificere debatten, og som kan gennemskue de komplekse mekanismer, der er i spil, uanset om vi beskæftiger os med PISA-test, fremtidens uddannelsessystem eller mere praksis- og virksomhedsnære læringsformer,” siger Pia Bramming.

En uddannelse til fremtiden

Behovet for uddannelsen og de kommende bachelorer er til at få øje på, mener institutleder Hanne Løngreen.

”Det er vigtigt, at vi som samfund – og som universitet – spørger os selv, hvilke læringskompetencer fremtiden kalder på, og hvordan vi bedst klæder skolebørn såvel som medarbejdere i moderne organisationer på til den globale konkurrence. Og det er netop nogle af de spørgsmål, de studerende beskæftiger sig med i løbet af deres tre år på uddannelsen,” siger Hanne Løngreen.

FAKTA: Udviklingen i ansøgertal til Uddannelsesvidenskab

 

2010

2011

2012

Ændring i % 2011-12

Ændring i % 2010-12

Ændring 1.prioritet 2011 til 12

 

1.prio

Ans. pr. 13.7.

1.prio

Ans. pr. 13.7.

1.prio

Ans. pr. 09.7.

Aarhus

89

185

140

333

162

385

15,6

108,1

15,7 %

København

92

158

122

295

121

325

10,2

105,7

-0,8 %

I alt

181

343

262

628

283

710

13,1

107

8 %


For uddybende kommentarer kontakt Institutleder Hanne Løngreen
Læs mere om Uddannelsesvidenskab edu.au.dk/bachelor