Aarhus University Seal

Versioner – diffraktive analyser af tværprofessionalismens tilblivelse som fænomen i professionshøjskolen

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Sofie Sauzet.

Info about event

Time

Friday 27 November 2015,  at 13:00 - 16:00

Location

Lokale D174, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV


(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

  • Professor Bosse Bergstedt, Sociologiska institutionen, Avdelningen för pedagogik, Lunds Universitet
  • Lektor Anders Buch, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
  • Lektor Pia Bramming, DPU, Aarhus Universitet (formand)

Hovedvejleder

  • Professor Bente Elkjær, DPU, Aarhus Universitet

Medvejleder

  • Professor Hillevi Lenz Taguchi, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning, Stockholms universitet

Forsvaret ledes af lektor Niels Christian Mossfeldt Nickelsen, DPU, Aarhus Universitet

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos DPU, Tuborgvej 164, bygning D, lokale 329, sekretariatet.

DPU, Aarhus Universitet er vært ved en efterfølgende reception. Deltagelse er gratis, men af praktisk grunde bedes man tilmelde sig ph.d.-forsvaret her.


Resumé:
Tværprofessionalismen som uddannelsesfænomen
Med tilblivelsen af professionshøjskolerne som organiseringsform for professionsuddannelsesområdet i Danmark i 2008 blev professionsbacheloruddannelserne samlet.

Oprettelsen af professionshøjskolerne medførte en konkretisering af tværprofessionalismen – bl.a. via fælles uddannelsesmoduler, tværorganisatorisk samarbejde og campuskonstruktioner, hvor flere uddannelser bor under samme tag.

Ph.d.-afhandlingen bidrager med empiriske analyser af, hvordan tværprofessionalismen får konkrete effekter i en professionshøjskoles praksisser. I afhandling læses særligt Karen Barads agentiale realisme og Annemarie Mols praksiografiske tilgang gennem hinanden, med henblik på at udvikle en materiel-diskursiv metodologi, der kan tillade diffraktive analyser af fænomeners tilblivelser i praksisser, som forskellige versioner der får effekter i relationer til hinanden.

Tre praksisser, hvor tværprofessionalismen bliver til
Gennem udviklingen af et begreb om fænomenale praksisser, aftegner afhandlingen tre konkrete professionshøjskolepraksisser hvor tværprofessionalismen bliver til: organiseringspraksisser, hvor tværprofessionalismen skal gøre noget ved medarbejderes samarbejde på tværs af professionshøjskolen. Uddannelsespraksisser, hvor tværprofessionalismen skal gøre noget ved den måde, de studerende bliver professionelle på gennem tværprofessionelle moduler. Og i campuspraksisser, hvor tværprofessionalismen skal skabe nærvær og fællesskab ved at samle professionsuddannelserne på fælles uddannelsessteder.

I disse tre praksisser, hvor tværprofessionalismen er på spil, bliver forskellige versioner af tværprofessionalismen til. Og imellem versionerne er der forskelle, som gør, at uddannelsesfænomenet tydeliggør nogle af de spændinger, der er blevet til samtidig med professionshøjskolens organisatoriske tilblivelse.

Tværprofessionalisme og professionshøjskolen tydeliggøres dermed i ph.d.-projektets empiri som to samtidigt emergerende størrelser. Og afhandlingen peger på, hvordan uddannelsesfænomener får komplekse og nogle gange uforudsigelige effekter for både organisering, uddannelse og hverdag i uddannelser.