Pierre Bourdieu, unge, uddannelse og vejledning
Seminar på Institut for Uddannelse og Pædagogik med oplæg af Gudbjörg Vilhjálmsdóttir, Ulla Højmark Jensen og Peter Plant
Info about event
Time
Location
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, lokale D165, Tuborgvej 164, 2400 København NV.
![](/fileadmin/news_import/Gudbjorg.png)
![](/fileadmin/news_import/Ulla_Hoejmark_Jensen.png)
![](/fileadmin/news_import/Peter_Plant.jpg)
Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Den politiske målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse bliver ikke nået. Det diskuteres om de unge falder fra fordi de er umotiverede, ombestemmer sig eller er dårligt fagligt udrustede – eller om de falder fra fordi uddannelsesinstitutionerne indirekte (eller direkte) skubber dem ud. Vejledningen kan gøre en forskel, men hvordan - fra hvilken forståelses position, med hvilke formål og med hvilke redskaber?
Seminaret ser på, hvordan vi med afsæt i Pierre Bourdieus tænkning kan reflektere over unge og deres møde med ungdomsuddannelses-institutionerne og vejledning.
Tilmelding
Pris for deltagelse: 50,- som dækker kaffe og te forplejning i løbet af eftermiddagen.
Program
12.30-12.35 – Velkomst & præsentation af dagen v/ Peter Plant
12.35-13.15 – Bourdieu og erhvervsvalg v/ Gudbjørg Vilhjalmsdottir, lektor, Islands Universitet
13.15-13.40 – Bourdieu og vejledning v/ Ulla Højmark Jensen
13.40-13.50 – kort pause
13.50-14.10 – fra ph.d. afhandling med afsæt i Bourdieu v/ Arnt Vestergaard
14.10-14.30 – fra ph.d. afhandling med afsæt i Bourdieu v/Louise Hvitved
14.30-14.40 – kort pause
14.40-15.20 – Diskussion først i grupper så i plenum v/ Ulla Højmark Jensen
15.20-15.30 – Opsamling og afslutning v/ Peter Plant
Oplægsholdere
Dr. Gudbjörg Vilhjálmsdóttir is an associate professor in school and career counseling at the University of Iceland. Visiting researchprofessor at Department of Education, AU. She was the first lecturer in this field in Iceland and has had a teaching and directing position at the counselor education programme since 1991. Her research is focused on (a) social differences in occupational thinking, (b) evaluation of career education and counselling (c) narrative approaches in counselling (d) career adaptability. Gudbjörg has written book chapters and articles in Icelandic, French and Anglo-Saxon journals and has adapted the FrenchCanadian career development programme Éducation des choix into Icelandic. Recently she has co-authored a report on the outcomes of guidance for the Icelandic parliament.
Ulla Højmark Jensen, lektor og forsker, ph.d. i statskundskab og ansat på Institut for Uddannelse og Pædagogik / DPU, Århus Universitet fra februar 2005 ved Forskningsenheden i Vejledning. Tidligere ansat på bl.a. AKF og i gymnasieskolen. Har især forsket inden for ungdoms- og uddannelsesområdet med særlig fokus på vejledning. Seneste forskningsprojekter har bl.a. omhandlet social arv og unge uden uddannelse, mønsterbryderunge, etniske minoritetsunge og frafald, mentor ordninger på højskolerne og vejledning på efterskolerne.
Peter Plant, lektor, cand.pæd. & Ph.d. i vejledning. Han interesserer sig for brudfladerne mellem vejledningspraksis og -politik. Peter Plant er tilknyttet som forsker på en række EU og Nordiske projekter inden for dette felt. Dertil er han ekspert for the European Lifelong Guidance Policy Network.