Aarhus University Seal

Minikonference: Sammenlignende fagdidaktik

Hvad betyder læringsmålstyringen i skolen for fagdidaktikken, og hvad bliver konsekvenserne for dannelsens status, når der bliver stadigt større fokus på kompetencer? Det sættes der fokus på ved en minikonference på DPU den 16. januar 2017.

Info about event

Time

Monday 16 January 2017,  at 13:00 - 17:00

Location

KØBENHAVN: Lokale C001, DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Folkeskolen fik i 2014 en ny målstruktur med Forenklede Fælles Mål. Læringsmålstyringen i skolen er resultatet af en bevægelse for mere synlig læring og evidensbaseret undervisning i uddannelsessektoren, som især henter sin inspiration fra John Hattie.

Rationalet er, at læringsmål skal bidrage til at synliggøre undervisningens mål for lærere, elever og forældre, samtidig med at læringsmålene danner afsæt for et stærkere fokus på målinger af læring blandt eleverne.

Men hvad betyder det stærke fokus på mål og målstyring for fagdidaktikkens øvrige dimensioner, herunder indholdsdimensionen og den fagdidaktiske praksis, og hvad betyder det for dannelsen i skolen. Det bliver belyst med en lang række indlæg ved minikonferencen Sammenlignende fagdidaktik ved DPU.

Minikonferencen henvender sig til alle med interesse for undervisning i folkeskolen og de gymnasiale ungdomsuddannelser: Studerende, undervisere, ledere og forskere.

Program

13.00 Velkomst: Claus Holm

13.05 Introduktion: Sven-Erik Holgersen og Ellen Krogh

13.15 Hovedoplæg

  • Peter Hobel: Læringsmål og sammenlignende skrivedidaktik
  • Jeppe Bundsgaard: Er dansk (stadig) et dannelsesfag? - Om baggrunde og fremtider med Forenklede Fælles Mål
  • Morten Misfeldt og Andreas Tamborg: Læringmålstyret undervisning og målforståelser - statiske og dynamiske mål

14.00   Responsoplæg

  • Ane Qvortrup: En didaktisk begrundelse for læringsmålsorienteret undervisning
  • Jesper Bremholm: Læringsmål i literacyperspektiv
  • Susana Fernández: De nye læringsmål og dannelsesbegrebet fra fremmedsprogsfagenes perspektiv
  • Anders Stig Christensen: Konsekvenser af kompetencer - belyst fra samfundsfagdidaktikken
  • Sven-Erik Holgersen: Læringsmålstyring eller dannelsesorientering?
  • Morten Rask Petersen: Styrer målet eller bliver målet styret i naturfagsundervisningen?
  • Dorthe Carlsen og Rune Hansen: Målforståelser

14.40 Pause

14.55 Diskussion, afslutning og indbydelse til 5. Symposium for Sammenlignende Fagdidaktik

16-17: Reception

I dagens anledning sælges CURSIV #19 Sammenlignende fagdidaktik 4 om synlig læring og evidensbaseret undervisning til 175 kr., inkl. moms. En række andre fagdidaktiske numre sælges til en særpris af 75 kr., inkl. moms. Bestil og betal. Numrene afhentes ved minikonferencen. CURSIV kan også downloades gratis fra edu.au.dk/cursiv

Konferencen vil blive videostreamet og videoerne lagt på http://edu.au.dk/viden/video/minikonference-sammenlignende-fagdidaktik/

Priser og tilmelding - TILMELDING SENEST 15. JANUAR 2017

Priser: Studerende NY pris: 50 kr. Øvrige deltagere: 225 kr. Prisen er inclusive 25% moms, ekskl. CURSIV #19.

Tilmelding her

Er arrangementet overtegnet, så send en email til Iben Nørgaard, ibno@edu.au.dk , for at komme på venteliste.