Aarhus University Seal

Konference: Transformativ læring og identitet

Den 28. januar udkommer den nye bog Transformativ Læring og Identitet. I den anledning afholdes en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) med deltagelse af tre internationalt førende forskere på området: Knud Illeris fra Danmark, Etienne Wenger fra USA og Thomas Ziehe fra Tyskland

Info about event

Time

Monday 28 January 2013,  at 12:30 - 16:30

Location

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Festsalen (A220), Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Transformativ læring handler om udviklinger og ændringer i vores identitet, vores selvforståelse og vores omverdensforståelse.

Vi lever i en tid, hvor alting er i konstant forandring – den flydende modernitet, som det hedder hos den polsk-engelske sociolog Zygmunt Bauman. Det stiller nogle vidtgående krav til vores læring, ikke bare i skolen og uddannelserne, men overalt og gennem hele livet.

I denne forbindelse er begrebet om transformativ læring blevet et internationalt nøglebegreb, som Knud Illeris gennemanalyserer i sin nye bog og knytter til kravet om den moderne identitet, der hele tiden skal balancere mellem stabilitet og fleksibilitet.

Ved konferencen vil Knud Illeris sammen med to andre førende læringsforskere – Etienne Wenger fra USA og Thomas Ziehe fra Tyskland – belyse og diskutere disse forhold og deres relevans og konsekvenser i forbindelse med unges og voksnes læring.

Konferencen henvender sig således til alle med interesse for uddannelse og udvikling af unge og voksne. Prisen inkluderer et eksemplar af bogen ”Transformativ læring og identitet”, som Knud Illeris gerne signerer i pausen.


Pris og tilmelding

Deltagelse i konferencen koster: 975,- (inklusiv bog)

Nedsat pris for studerende 500,- (inklusiv bog - begrænset antal pladser)

Tilmeld dig ved at klikke her


Program

12.00-12.25: Afhentning af bøger

12.30-12. 40: Velkomst ved Knud Illeris

12.40-13.25:  Knud Illeris: Transformativ læring og identitet (på dansk)
En redegørelse for begreberne, hvor de stammer fra, deres betydning og samspil, og hvorfor de er så vigtige for unges og voksnes læring i dag.

13.25-14.10: Thomas Ziehe: Betydningen af orienteringen mod selv-verdenen (på engelsk)
I dag er selv-verdenen det selvfølgelige omdrejningspunkt for de unges orientering. Der sker umærkeligt en transformation til en ny samfundskultur, der fungerer som en underliggende overbevisning og indebærer en skjult normalitetsopfattelse.

14.10-14.40:  Pause – kaffe, te, kage og frugt
Knud Illeris signerer gerne sin bog, der indgår i konference-prisen.

14.40-15.25:  Etienne Wenger: Læring i og på tværs af praksis-fællesskaber (på engelsk)
Læring i dag kan forstås som en rejse gennem et foranderligt landskab af kendte og mere skjulte praksis-fællesskaber, der skaber vores identitet, og hvor overgangene kan have karakter af transformationer.

15.25-16.25:  Paneldebat med spørgsmål fra salen (på engelsk)

16.25-16.30:  Afrunding ved Knud Illeris

 


Om oplægsholderne

Knud Illeris er velkendt i den danske skole- og uddannelsesverden og internationalt for sine mange bøger, foredrag mv. om læringsmæssige forhold i bredeste forstand og udviklingen af en bred   helhedsteori om læring. Hans har været professor ved Roskilde Universitetscenter og Danmarks Pædagogiske Universitet og er nu professor emeritus ved Aarhus Universitet og aktiv i konsulentfirmaet Simonsen & Illeris.

Thomas Ziehe er professor i uddannelsesforskning ved Leibniz-universitetet i Hannover. Hans næsten seismografiske indføling i og forståelse af udviklingerne af de unges situation i de senmoderne samfundsformer, og hans overblik og evne til at fortolke, hvad der ændrer sig og udvikler sig, allerede mens det sker, har gennem mere end 30 år gjort ham til en populær foredragsholder, ikke mindst i Danmark.

Etienne Wenger er født i den fransktalende del af Schweiz, men har siden 1980erne boet i Californien og det meste af tiden arbejdet som selvstændig konsulent og forfatter. I 1991 udgav han sammen med Jean Lave den banebrydende bog om Situeret Læring,og i 1998 videreudviklede han sin egen tilgang i bogen Praksisfællesskaber.Han står dermed helt centralt i udviklingen af forståelsen af især voksnes læring som et socialt anliggende.