Aarhus University Seal

Faglig dag for masterdimittender og -studerende

En dag med faglige input og og socialt samvær for dimittender og nuværende modul 3- og 4-studerende fra masteruddannelserne på Institut for uddannelse og Pædagogik (DPU).

Info about event

Time

Friday 16 November 2012,  at 15:00 - 21:00

Location

Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Organizer

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, indbyder hermed til faglig dag for masterdimittender og -studerende (modul 3 og 4).

Formålet er at understøtte faglige netværk, etablering af alumneforeninger og at sikre en kontinuerlig kontakt til vores dimittender.

Dagen vil bestå af et fælles foredrag, hvorefter vi fordeler os på de forskellige uddannelser med henblik på at blive introduceret til seneste forskningsprojekter og ny viden inden for de enkelte fagområder.

Dagen slutter med en fælles middag kl. 19:00 – 21:00

Fælles program for alle dimittender samt (modul 3 og 4):

kl. 15:00 – 15:15:    Velkomst

kl. 15:15 – 16:15:    Forelæsning ved Jens Erik Kristensen:

Pædagogiseringen af samfundet og økonomiseringen af pædagogikken.

kl. 16:15 – 16:30:   Fejring af årets dimittender

kl. 16:30 – 17:00:  Kaffepause

kl. 17:00 – 19:00:  Faglige oplæg om nyeste forskning inden for feltet, samt etablering af alumneforeninger

kl. 19:00 – 21:00:  Fælles middag (pris 125 kr.)

Forelæsning ved Jens Erik Kristensen:

Pædagogiseringen af samfundet og økonomiseringen af pædagogikken

Forelæsningen tager sit afsæt i det forhold, at snart sagt enhver aktivitet, enhver relation og ethvert problem i dag gøres til genstand for pædagogiske forholdsregler og interventioner. Den pædagogiske problematisering sker i henhold til nivellerende almenbegreber som livslang læring, kompetenceudvikling, aktivering, inklusion, forebyggelse, innovation m.v. og har tendentielt kortsluttet forskellen mellem special-, social- og almenpædagogik. Den nivellerende pædagogiske dagsorden hedder ’livslang læring gennem kompetenceudvikling’. Denne formel har vundet udbredelse i takt med, at uddannelses- og socialpolitik er blevet underlagt en generaliseret beskæftigelsespolitik, der handler om aktivering, mobilisering og optimering af de menneskelige ressourcer med henblik på nationens ’konkurrencekraft’ i den globale videns- og innovationsøkonomi. Det er med andre ord økonomien, der i dag sætter dagsordenen i pædagogik og uddannelsespolitik (og i velfærdspolitikken generelt) - og denne ’økonomisering af pædagogikken’ kan tilmed følges helt ind i hjertet af de nye pædagogiske almenbegreber - for slet ikke at tale om det pædagogiske menneskesyn. Som sådan udfordres en stadig udbredt forståelse af vor tids pædagogiske projekt som et godhedsprojekt.

Programmer for de enkelte uddannelser

Flere programmer følger

Dansk som andetsprog (Lokale A410)

Tilmelding

(Til hele arrangementet eller til 1. og 2. del): Elektronisk tilmelding