Gør en forskel

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 54 fra september 2010 om forventninger til nye på arbejdspladsen. "Hvordan modtager vi den fremmede, og hvad forventer vi af ham eller hende: At hun gør sig lig med os andre, eller at hun bidrager med noget andet? Hvad er det, den fremmede bidrager med, ja hvorved beriger han eller hun os andre? Ved at ligne os eller ved at være anderledes?"

”Medarbejder søges. Skal gøre en forskel.” Sådan lyder det ofte i stillingsannoncerne. Sådan var det ikke i gamle dage. Dengang søgte man tyve svejsere, og de skulle afgjort ikke ”gøre en forskel”. De skulle alle gøre det samme, nemlig svejse, sådan som de havde lært det på teknisk skole eller – som lærlinge – ved at kopiere det, som mester gjorde. De skulle være præcise og punktlige og ligne dem, der i forvejen var ansat på arbejdspladsen.