Af rektor Lars-Henrik Schmidt
Af Martha Sztwiertnia & Christian Madsbjerg
Væggene i vores verden er på hjul, og derfor må vi hele tiden nye veje. Den polsk-britiske sociolog Zygmunt Bauman stiller en ny udfordring til læringen i en verden, hvor mobiliteten undergraver fællesskaberne.
Af Mikkel Hvid
Den videnskabelige elite påvirker vores måde at tænke på mindre og mindre. Folk ved selv mere og mere og eksperterne har derfor ikke samme autoritet. Samtidig er den klassiske intellektuelle, der kunne og ville sætte skub, en uddøende race. Tilbage er eksperter i administrationen af det velfærdssamfund, vi allerede kender.
Af Steen Bruun Jensen
Demokrati i Danmark er en selvfølgelighed for danske skoleelever, og dermed heller ikke genstand for den store opmærksomhed til daglig. Det kan gå ud over scoren i internationale undersøgelser, men der er ingen grund til bekymring.
Af Ove Korsgaard
Hal Koch er et fyrtårn i nyere dansk demokratidebat. Under og efter krigen fik han en særdeles fremtrædende plads i debatten om demokratiets karakter og vilkår. Hans bog "Hvad er demokrati?" fra 1945 blev en national kanon. Siden den udkom, er den blevet læst som et skrift, hvori der formuleres en særlig dansk opfattelse af demokrati.
Af Jens Erik Kristensen
Parolen livslang læring gennem kompetenceudvikling har på ganske få år erobret den pædagogiske og uddannelsespolitiske dagsorden. Læring og kompetenceudvikling er kodeord for stort set alle pædagogiske og didaktiske processer, indsatser og ydelser, og også de aktuelle kodeord for Danmarks Pædagogiske Universitet. Men hvordan er viljen til kompetenceudvikling blevet en selvfølgelighed for ethvert menneske uanset alder, køn, politisk observans med videre?
Af Birgitte Bollmann
Hvordan skaber vi en undervisning, der tager højde for etniske minoriteters kulturelle og sproglige forudsætninger. Princippet om at differentiere undervisningen er en løsning, der ikke alene kan hjælpe etniske danskere, men også integrationen af andre etniske minoriteter i det danske flerkulturelle samfund, mener lektor Christian Horst.
Af Steen Bruun Jensen
Den nyuddannede lærer har store forventninger til samarbejdet med de nye kolleger. Men han skal ikke regne med den store hjælp fra kollegerne på lærerværelset.
Af Henrik Palle
Informationsteknologiens potentialer er ikke realiseret. Hverken pædagogisk eller samfundsmæssigt. Vi har endnu det bedste til gode. Men det kræver politisk vilje at få det frem, siger lektor Søren Langager.
Af Karen Schousboe
»Læring er elevens og ikke lærerens ansvar. Læring er det stykke arbejde den studerende selv skal gøre. Undervisningen kan ikke i sig selv gøre en forskel. Man kan trække hesten til vandet, men ikke tvinge den til at drikke«.
Af Claus Holm
Hvor godt vælger du at behandle dig selv og din omverden? Dit daglige forbrugsmønster fortæller, om du retter dig efter alle de velmenende livsstils- og forbrugerråd, og om du tager hensyn til nærmiljøet og de fjerne regnskove. Det er blevet kompliceret at være forbruger.