Vi visker tavlen ren

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 24 fra september 2005 om pædagogiske forskning og folkeskolen. Afstanden mellem klasseværelset og den pædagogiske forskning er for stor, lyder kritikken fra OECD. Undervisningsminister Bertel Haarder vil imødekomme kritikken med etiske regnskaber, der synliggør, hvordan forskning gør nytte i samfundet. Den pædagogiske forskning skal tættere på folkeskolen, tættere på CVU'erne og tættere på ministeriet, siger Bertel Haarder.

Med Bertel Geismar Haarder som undervisningsminister er der varslet effektive tider. Siden han i februar 2005 vendte tilbage til Undervisningsministeriet, har Bertel Haarder rusket godt og grundigt op i uddannelsessystemet. Særlig folkeskolen og gymnasiet har mærket, at den erfarne minister er tilbage. Nu retter han blikket mod den pædagogiske forskningsverden, for han vil have den pædagogiske forskning tættere på praksis. Forskningen skal i højere grad vise, hvordan den gør nytte, og det kan ifølge Haarder ske ved at indføre et såkaldt etisk regnskab, som redegør for, hvordan samfundet bruger den pædagogiske forskning.