Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om unge, der frafalder universitetet. Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange studerende ud af studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport søger at finde svar og konkluderer, at indsatsen især skal starte i gymnasium og grundskole.

Jeg kan huske, at jeg sad og kiggede på alle de dyre bøger, jeg lige havde købt . og der var kun en af dem, der lød bare lidt interessant. Sådan beskriver Ann-Line Tolstrup Christiansen optakten til sin beslutning om studieskift for snart fire år siden, hvor hun lige var startet på negot-studiet med fokus på økonomi, samfundsfag og sprog. Hun havde altid tænkt, at hun skulle på universitetet, men havde svært ved at beslutte sig til, hvilket fag hun skulle læse. Valget endte på negot-studiet, men Ann-Line Tolstrup Christiansen fandt sig aldrig til rette.