Tro, frygt & kærlighed

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 57 fra marts 2011 om forældre og lærere. Spørgsmålet er, om forældre og lærere ikke frygter mere for det enkelte barns tab af selvværdsfølelse og mindre for, at danske elever klarer sig dårligt i den næste PISA-undersøgelse. Vil vi ikke hellere sende kedsomheden til Kina end at udsætte danske elever for alt for mange – selvværdsnedbrydende – faglige anstrengelser?

Blandt de kristne dyder tro, håb og kærlighed udmærker håbet sig som en længsel efter en bedre fremtid. Modsat med frygten, den handler om at grue for en fremtid, man må forsøge at beskytte sig mod. Fremtiden er kort
sagt ikke forudsigelig. Derfor må man stille sig tilfreds med klichéens klogskab; at håbe det bedste og frygte det værste. Imidlertid er det sådan, at europæere – herunder danskere som de er flest – lægger mere vægt på frygten end på håbet. Europæere skifter ikke sådan bare fra frygt til håb, men måden at frygte på ændrer sig.