Tre bud på bedre employability: 1. Vejledning i fællesskaber

Uddannelsesfrustrationer kan med fordel håndteres i kantinen, hvor elever låner af hinandens erfaringer og gør individuelle problemer til et kollektivt ansvar. Det kræver, at studievejledere iscenesætter spontane møder i elevernes hverdag, siger adjunkt Rie Thomsen.

Sofie og Markus går på samme gymnasium, men de kender ikke hinanden og ved derfor ikke, at de begge overvejer at droppe ud af 2.g. Markus holder tankerne for sig selv, og Sofie har kun talt om dem bag en lukket dør. Alt for ofte er problemer med uddannelse og studievalg henvist til individuelle samtaler i træffetiden på en studievejleders kontor. Ifølge adjunkt Rie Thomsen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet er der en alternativ måde at hjælpe frustrerede studerende på.