Sundt som et scoresmil

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 24 fra september 2005 om skønhedsidealer. Overvægt, inaktivitet og mobning er daglig kost på de danske skoler, som har fået debatten om sundhed tæt ind på livet. Hvad kan pædagogikken gøre for at fremme børns sundhed? »Ikke meget,« siger ph.d.-stipendiat Karen Wistoft. »I hvert fald ikke med de herskende pædagogiske opfattelser. Hvis sundhedsfremme skal have en effekt, skal børnene deltage i langt højere grad, end de gør i dag.«

En global fedmeepidemi. Sådan betegner Verdenssundhedsorganisationen (WHO) det voksende antal overvægtige mennesker, der toner frem. Fænomenet vækker bekymring, ikke mindst når diskussionen går på børn og unges sundhed. I de danske skoler er virkeligheden den, at 2/3 af de danske elever ikke er tilstrækkeligt fysisk aktive. Og i de sidste 30 år er antallet af overvægtige børn og unge tredoblet i Danmark. Det er et problem, alarmerer bl.a. Sundhedsstyrelsen, for det går ud over børns sundhed. Men hvordan ser sundhed ud i børnehøjde? Oplever overvægtige børn, at de er usunde?