Skolen uden utopier

Utopierne for samfundet er forsvundet, og med dem også forestillingen om en alternativ politik for skolesystemet, mener professor i sociologi Nikolas Rose. Skolen er i dag et vejkryds, hvor teknokrati, markedstænkning, retliggørelse og kulturel pluralisering mødes. Midt i det hele står den stakkels lærer.

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 23 fra juni 2005 om forventningerne til skolen.

Kravene skyller ind over skolen i dag. Kravene kommer fra virksomheder, politikere, forældre, elever og studerende selv, der kræver kompetencer og effektivitet. Alligevel er vores forventninger til skolen i dag mindre ambitiøse end i det 19. og det 20. århundrede, hvor skolen spillede en hovedrolle i nogle af den moderne tids store sociale og politiske projekter.