Skolen skaber 'soldater' i nationernes konkurrence

Engang skulle skolen bidrage til at skabe ét dansk folk og én dansk borger i nationalstaten. Senere handlede det om velfærdsstaten. I dag skal skolen skabe de bedste 'soldater' i konkurrencestaten.

Tidligere undervisningsminister Knud Heinesen sagde engang, at folkeskolens formålsparagraf er samfundets trosbekendelse til fælles værdier. "Det har han ret i," siger Ove K. Pedersen, der – efter et års forskningsophold i New York – nu sidder på sit kontor imellem flyttekasser og lægger sidste hånd på bogen ’Konkurrencestaten – forhandlingsøkonomiens institutionelle historie’. Et værk på godt 400 sider, der indeholder analyser af Danmarks udvikling gennem de sidste 160 år: fra nationalstat over velfærdsstat til konkurrencestat.