Skolen har brug for en ny mangfoldig historie

12 forskere går nu i gang med arbejdet med et fembindsværk om den danske skoles historie fra senmiddelalderen frem til det 21. århundrede. Hovedredaktør Ning de Coninck-Smith fortæller i kommentaren, hvorfor en ny skolehistorie har værdi for nutid og fremtid.

Elever dropper ud af skolen som aldrig før, og det faglige niveau er ikke som dengang, vi selv var børn.Skolen har alle dage trukket store overskrifter. Noget tyder dog på, at der ikke blot bliver flere af dem i disse år, men at bogstavtypen også bliver federe. Skolen skal redde samfundet fra vold og meningsløshed og sikre, at fremtiden bliver fredeligere, grønnere og klogere; samtidig med at fornemmelserne tilsiger os, at skolen ikke længere er, hvad den engang var.