Ro, renlighed og regelmæssighed

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 51 fra februar 2010 om ro og properhed. "En slags læring kræver ét sæt af fysiske og undervisningsmæssige rammer, en anden kræver andre rammer. Det kræver med andre ord pædagoger og lærere, der ikke agerer i kraft af ideologiske idealer, men agerer, fordi de er eksperter i undervisning."

Når sundhedsplejersken i gamle dage besøgte den nybagte børnefamilie, var budskabet: "Ro, renlighed og regelmæssighed." Barnet skulle hurtigst muligt bringes ind i en regelmæssig rytme og sove og ammes på faste tidspunkter. Og renligheden gav sig selv: Hygiejne – eller properhed, som man sagde – stod i højsædet. Alt hvad der kunne forstyrre det lille barn, om det så var uro, snavs eller mangel på rytme, skulle undgås.