Potentielle evner

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 24 fra september 2005 om individuel vurdering af evner. Hvad har 1700-tallets militærakademier og det 21. århundredes børnehaveklasser til fælles? Begge vurderer de det enkelte menneskes talent og fremtidige muligheder. Egnethedsvurderingerne ser bort fra hårdt slid for at øjne særlige anlæg i massen, og det gør i stigende grad barndommen til urscenen for den sociale ulighed, skriver professor Richard Sennett. Her fortæller han, hvordan doktrinen om ?muligheder for de talentfulde? har sejret.

Optagelsesprøven til de franske militærakademier i 1782 omfattede geometriske problemer, der for et moderne øje ser ret indviklede ud. Eksaminatorerne formulerede imidlertid disse problemer i et meget enkelt sprog i et forsøg på at eliminere det privilegium, en eventuel forudgående matematikundervisning ville udgøre. De forsøgte med et moderne udtryk at eliminere ‘kulturelle fortrin’ for på den måde at få øje på potentielt talentfulde personer i den brede masse, der ingen sociale fortrin havde.