PISA for voksne

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 24 fra september 2005 om kompetencemålinger. De sidste 15 år er måling af voksnes kompetencer blevet en vigtig disciplin inden for uddannelsesforskningen. Richard Desjardins, ung canadier og nyansat adjunkt i uddannelsesøkonomi ved DPU, er en af de pionerer, der arbejder på at give politikerne et solidt talgrundlag at handle ud fra. Men i modsætning til PISA har målinger af voksnes kompetencer svært ved at slå igennem i form af politisk handling.

Tal, målinger, eksakt viden. Både i medierne og blandt politikere er tørsten uudslukkelig efter præcise data: Er vi foran eller bagud i forhold til andre lande? Hvordan tegner fremtiden sig? Hvordan prioriterer vi ressourcerne bedst muligt? Siden slutningen af 1980’erne har globalisering og vidensøkonomi skabt enorm opmærksomhed om voksnes færdigheder, fordi vores evne til at begå os socialt, menneskeligt og ikke mindst økonomisk bliver stadigt mere afhængig af vores viden og vores kompetencer. Parallelt med denne opmærksomhed er der skabt et nyt behov for præcise tal, der afslører, hvordan vi klarer os i den globale kundskabskonkurrence.