Pædagogik uden autoritet er ikke-pædagogik

I 90 år har reformpædagogikken nedbrudt autoritet i pædagogisk virksomhed. Den har fjernet elevens frihed og selvdisciplin - to fænomener, som forudsætter en ydre autoritet. I stedet har vi - pædagogisk uansvarligt -overladt eleven til sin lyst til at lære. Der er brug for at rehabilitere autoritetsbegrebet, siger forfatteren til kommentaren lektor Preben Olund Kirkegaard.

Siden reformpædagogikkens indtog i begyndelsen af 1920’erne har al form for autoritet i pædagogisk virksomhed været under nedbrydning. Få studerende ved de mellemlange videregående professionsuddannelser ved noget om autoritet i pædagogisk virksomhed. Der findes mig bekendt ingen solid empirisk forskning om autoritetsforvaltningen i uddannelsessystemet. Der mangler veludviklede teorier om autoritetens semantiske udvikling og om, hvordan det er muligt at praktisere en differentieret autoritetsforvaltning i uddannelsessystemet.