På universitetet lærer du at blive målrettet og kalkulerende. Det er bare ikke det arbejdsmarkedet efterspørger

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 87 fra september 2018 om reformer, standarder, koncepter. Universitetsstuderende kommer hurtigt igennem studierne, og de er gode til at få 12. Men det sker på bekostning af de selvstændige akademiske kompetencer, som universitetet ikke længere giver tid til.

Fremdriftsreformen sætter turbo på de studerendes studier. De unge er målorienterede og gode til at få 12; de er autoritetstro og følger de retningslinjer og rammer, universitetet opstiller. Men det sker på bekostning af de selvstændige akademiske kompetencer, som universitetet ikke længere giver tid til. Spørgsmålet er, om det er den type kandidater, arbejdsmarkedet har brug for.