Muskler i kaos

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 24 fra september 2005 om opfattelsen af kroppen. Spiseforstyrrelser er ikke forbeholdt piger. Mange drenge og unge mænd bruger kroppen til at skabe kontrol i et kaotisk liv, men det er et overset problem, for pædagoger og eksperter opdager det ikke, siger professor Pär Nygren, der har undersøgt? bad boys? bodies?.

»Hvis ikke jeg havde gjort min krop stor og muskuløs, så havde jeg været morder nu«. Sådan lød forklaringen fra en ung beboer på en socialpædagogisk institution, da han blev bedt om at forklare, hvorfor han træner sin krop så meget. Han deltog i en undersøgelse, der viser, at drenge har langt flere problemer med deres krop end tidligere antaget. Det gælder i særdeleshed de drenge, der også har sociale problemer.