Mobning kræver mere end fredagskage

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om kampen mod mobning. »Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tidsrum, som ligger ’udenpå’ undervisningen som noget ekstra, man fylder på skoledagen eller indfører i skoleåret,« skriver mobbeforsker Helle Rabøl Hansen i Asteriskkommentaren. Hun slår til lyd for et nyt begreb: fællesskabende didaktikker.

Fællesskabende didaktikker er et bud på et begreb, der samtænker undervisning og fællesskabsopbyggende processer i skoleklassen. Begrebet er i fødsel, og min kollega Helle Plauborg og jeg agerer fødselshjælpere. Helle Plauborg har i årevis arbejdet med klasseledelse og elevernes interrelationelle forhold, og jeg har arbejdet med skolemobning og klasserumskultur. Denne kommentar inviterer læseren ind i mindel af studierne, og vi starter med et tilbageblik fra praksis.