Livline til linjefagslæreren
Nyuddannede skolelærere i natur/teknik mister hurtigt troen på sig selv. Blandt forklaringerne er dårlige faciliteter og manglende opbakning på skolerne, viser undersøgelse fra DPU. Interview med Annemarie Møller Andersen og Jens Jacob Ellebæk.
![](/fileadmin/www.dpu.dk/aktuelt/magasinetasterisk/udenforhierarki/nr31oktober2006/webedit_images_cms_52_asterisk_nr--31_asterisk31_s28.jpg)
På seminariet var Line en engageret og talentfuld lærerstuderende med natur/teknik som et af sine linjefag. Under den sidste del af sin uddannelse tegnede alt til, at hun ville blive en god og kompetent natur/teknik-lærer. Før hun begyndte i sit første job, deltog Line sammen med andre lærerstuderende i en undersøgelse tilrettelagt af Danmarks Pædagogiske Universitet, hvor hun fik målt sin self-efficacy, det vil sige tiltro til egen formåen og gennemslagskraft. Undersøgelsen viste, at Lines self-efficacy lå helt i top, idet hun scorede 62 point ud af 65 mulige.