Linedans med folkeskolen

Balancekunst er den vigtigste og vanskeligste kunst for den danske folkeskole. Stefan Hermann opfordrer i ny bog til dialog mellem den trængte reformpædagogik og den dannelsesforladte fagligheds- og præstationspædagogik.

”Kompetencemiljø eller uddannelsesfabrik. Folkeskolen 1950-2006” er titlen på Stefan Hermanns bog. Ud over en nøgtern analyse af idealer for skolens opdragelse gennem 50 år (se faktaboks) leverer bogen argumentation for en afbalanceret folkeskole. Stik modsat bogens titel anbefaler Stefan Hermann ikke en enten-eller-tænkning. I stedet opfordrer han til at besinde skolen på et politisk-demokratisk borgerprojekt, hvor kunsten er at balancere mellem at dyrke de nære kulturelle værdier og indlære viden. Spørgsmålet er, om denne balancekunst er mulig.