Ladet med vrede

Jeg bilder mig ind, at vreden griber om sig og er ved at sætte sig igennem som et ubehageligt klima, hvor tiden er i røre, folk oprørte og alt af lave. Vreden kan ligefrem blive samfundsproblemet for os.

Uro er over os, og uro slår ud i vrede. Det gør os utrygge. Heldigvis beroliger det os, at vreden bor i bestemte kroppe, der kan spærres inde. Problemet er, at stadig flere tegn i tiden tyder på, at det er kulturen, der er vredladen – ikke bare kammeraten ved siden af. Vreden slår uventet ud i skuddramaer mellem gadebander, i overfald i busser, i happy slapping, overfald i S-toge, i spontane tæskehold, fodboldvold, slagsmål ved skolefester, i trusler og vold i københavnske skoleklasser etc. Listen bliver længere og længere. Uroen breder sig, og vreden smitter.