Kommentar: Midt imellem afsindige utopier

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 23 fra juni 2005 af Rune Lykkeberg. Når vi ser vores egne behov udefra, er det så virkelig det, vi gerne vil have? Rune Lykkeberg skriver om et sted, der ikke findes: stedet, der kan blive ved med at tilbyde naturressourcer til vores forbrug.

Allerede i 1968 er det slut. Den tyske tænker Herbert Marcuse står på det Frie Universitet i Vestberlin og bekendtgør, at nu er utopien død. Utopier er ifølge Marcuse skitser af umulige samfund. Forfattere placerer ideale samfund på ukendte øer, fordi vilkårlighed, tradition, magtmisbrug og overleverede hierarkier gør det umuligt at etablere perfekte samfund i hjemlandet. Uden hensyn til bestående autoriteter eller værdihorisonter kan man her konstruere samfundet i én bevægelse. Man skal ikke forholde sig til overgangsprocesser fra feudale samfundsstrukturer til nutidens industrielle samfund. Eller fra religiøse hierarkier til sekulære ordener. Man kan gøre en ide virkelig.