Kimen til en bæredygtig skole

Skolen og pædagogikken spiller en vigtig rolle for bæredygtig udvikling, men opgaven rækker videre end til at lære eleverne at spare på vandet og tage cyklen. Det er et dannelsesprojekt, der kan præge fremtidige generationers måde at handle på i forhold til - miljø, økonomi, kultur og samfund.

Når politikere ikke ved, hvad de skal stille op med et problem, pålægger de skolen at løse det. Det er den kyniske forklaring på, at Education for Sustainable Development (ESD) er kommet på den internationale dagsorden, blandt andet i form af et specielt FN-tiår for ESD fra 2005 til 2014. En ufarlig og gratis omgang for verdens politikere, hevet frem i 11. time på verdenstopmødet i Johannesburg i 2002 af politikere. Giv skolen ansvaret – en bekvem løsning på et ubekvemt problem.