Jagten på skoletrætheden

Asterisk er gået på jagt efter skoletrætheden, som på mystisk vis er forsvundet fra forskningens og samfundsdebattens radar. Men problemet med skoletrætte børn og unge er langtfra løst. Nogle elever er så skoletrætte, at de føler sig sat udenfor, og det farver deres vej gennem uddannelsessystemet.

Engang var det over alt. Det var en del af tidsånden ligesom socialrealisme, rundkredspædagogik, P4 i P1 og lærlingedemonstrationer. I Siv Widerbergs tidstypiske ungdomsbog 7.a fra 1980 keder de skoletrætte elever i 7.a sig for eksempel – indtil en fabrikslukning får dem til at stå sammen om en mere samfundskritisk undervisning. I dag er der stort set ingen, der laver ungdomsbøger, spillefilm eller skriver læserbreve om skoletræthed.