Høflighed som filter

Vi elsker det naturlige og uforfalskede. Især når det gælder børn. Men det er ikke altid en fornøjelse at være i selskab med Det naturlige Barn. Der er behov for, at høfligheden kommer ind i pædagogikken igen og sikrer, at naturligheden bliver til at holde ud.

Når vi finder en person ufordærvet i sit væsen, finder vi personen naturlig. For så er enhver påtagethed væk. Autentisk kalder vi sådan en person. Men vi finder også den modsatte opfattelse af det naturlige; som et udtryk for en primitiv adfærd, vi ikke vil finde os i, fordi den falder uden for det, vi opfatter som civiliseret adfærd. Det moderne, naturlige barn er nogle gange nemt at omgås, fordi det er så uforfalsket - andre gange ganske u-udholdeligt.