Har du et øjeblik?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 26 fra december 2005 om arbejdsintervaller. Virksomheder vil have 'multitaskers', der mestrer en fragmenteret hverdag, men konstante afbrydelser og korte arbejdsintervaller fører til forglemmelser og arbejdsineffektivitet. Bevægelsen Life Hackers gør op med kontorkaoset.

Vores arbejdsdag er fyldt med afbrydelser. I gennemsnit bruger vi blot 3 minutter på hver arbejdsopgave, før vi skifter til en ny. Og når vi først er blevet afbrudt, tager det i gennemsnit 25 minutter at vende tilbage til den opgave, vi var i gang med. Den amerikanske lektor Gloria Mark fra Irvine Universitetet i Californien forsker i samspillet mellem menneske og computer og har for nylig afsluttet et studie af, hvordan videnmedarbejdere administrerer deres arbejdsopgaver, og hvad de gør for at bevare sammenhæng i deres arbejde.