Fusionsledere skal begejstre

1. januar 2007 træder fusioner af kommuner, uddannelses- og forskningsinstitutioner i kraft og præger arbejdslivet for cirka 1 million offentligt ansatte. Adjungeret professor Lars Goldschmidt fortæller her, hvorfor begejstring giver bedre fusioner.

To tredjedele af alle fusioner er fiaskoer – i hvert fald målt i forhold til de indledende forventninger til dem. Midt i landsdækkende fusioner af kommuner, uddannelses- og forskningsinstitutioner står offentligt ansatte ledere med en krise i hænderne. Set fra mange medarbejderes stol handler fusioner om risikoen for at miste arbejde, blive overført til nye funktioner og andre steder. Derfor kan fusioner opleves som et kriseforløb, og det kræver en særlig ledelsesindsats, lyder det fra Lars Goldschmidt, der er direktør for Foreningen af Rådgivende Ingeniører og adjungeret professor ved Copenhagen Business School.