Fremtiden tilhører den forfængelige mand

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 24 fra september 2005 om den metroseksuelle mand. Kan kosttilskud, bodyscrub og lækkert tøj bruges som våben i kønskampen? Svaret er ja, ifølge ph.d. Niels Ulrik Sørensen. For den forfængelige, metroseksuelle mand rykker ved vores forestillinger om kønnene og baner vejen for en ny mandetype.

Han har måttet lægge øre til meget, den metroseksuelle mand. At han var homoseksuel, eller i hvert fald biseksuel. At han var en jeg-svag person med et sygeligt anerkendelsesbehov. Og at han var et smart påfund fra reklamebranchen, som blot vil have mændene til at købe hudprodukter og mere tøj. Alt tyder dog på, at den metroseksuelle mand vil få det sidste ord. For i en tid, hvor kønsrollerne er under pres, udgør den metroseksuelle mand et alternativ til den traditionelle maskuline mand.