Forskere giver opskriften på den perfekte lærer

Et tæt forhold til den enkelte elev. Evnen til at lede en klasse. Og et vist mål faglig dygtighed. Det er ingredienserne i den gode lærer, der får gode resultater hos eleverne. Interview med professor Sven Erik Nordenbo.

Lærerens faglighed har i de seneste år fyldt meget i debatten om de danske folkeskoler. Men eleverne får ikke noget ud af, at du som lærer er fagligt dygtig, hvis ikke du derudover besidder to andre kompetencer: Du skal kunne lede din klasse, og du skal kunne etablere et tæt psykologisk bånd til den enkelte elev. Det konkluderer Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, i en ny rapport, der kortlægger og vurderer samtlige nationale og internationale undersøgelser på området.