Får håndværket comeback?

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om håndværket som fag. Hvad skal Danmark leve af? Svaret har længe været »idéer«, for i det kreative vidensamfund kan vi outsource håndværket. Den retorik har været ekstremt skadelig for erhvervsuddannelserne, som har lidt et massivt prestigetab, mener to forskere, der nu gør op med tidens negative myter om erhvervsuddannelserne og udfordrer kløften mellem hånd og ånd.

Svage elever. Dårlige undervisere. For få praktikpladser. Et kæmpe frafald. Et sted til restgruppen, der ikke magter andet. Når erhvervsuddannelserne får offentlighedens opmærksomhed, er det typisk de negative historier, der dukker op. Man siger, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, men det har næppe været godt for erhvervsuddannelserne, som gennem flere år har lidt et gevaldigt prestigetab.