Er frygten for Kina vores eneste håb?

Man siger, at håbet er lysegrønt, men i det 21. århundrede er håbet rødt som riget i midten. Mens optimismen vinder frem i Asien med Kina som bannerfører, er Vesten ramt af frygt, og det forplanter sig negativt til uddannelsessystemet. Er positive følelser hemmeligheden bag, at asiatiske lande stormer frem i internationale undersøgelser som PISA?

Hvordan siger man kaffe på kinesisk?”, spørger 13-årige Simone. “Det hedder ‘k¯a f¯ei’,” svarer Xiao Ju Wu. De 16 elever fra 7.D gentager efter læreren: ”k¯a f¯ei”. Flere griner. Det lyder sjovt og ikke rigtig kinesisk. På tavlen står der kinesiske skrifttegn. Xiao Ju Wu læser langsomt op: ‘zh¯a’, ‘ch¯a’, ‘sh¯a’. Eleverne gentager. Det er svært at høre den lille forskel i udtalen, men eleverne skal lære det, for i næste uge skal de bestå en test.