Den pædagogiske centrifuge

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 23 fra juni 2005 om børnehaven og pædagoger. Børnehaven er ikke så inkluderende, som vi gerne vil tro. Små forskelle i børnenes forudsætninger risikerer at blive til reelle uligheder stik mod de pædagogiske hensigter. Forskerne Charlotte Palludan og Eva Gulløv fra Danmarks Pædagogiske Universitet beretter fra deres feltarbejder i danske daginstitutioner.

At træde ind i en daginstitution kan være overvældende: Børn alle vegne i alle former for aktiviteter. Der bliver tilsyneladende leget på tværs af køn, sprog og klasse. Og omgangen med de voksne forekommer utvungen og ligefrem. Tilbringer man længere tid i en børnehave med at observere den daglige rytme, vil man imidlertid få øje på nogle mønstre.