Den gode opgave findes ikke

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 26 fra december 2005 om produktion af viden. Nye teknologier og ændrede arbejdsformer fordrer nye måder at kommunikere på, men universiteterne følger ikke med, og det volder problemer for de studerende. Asterisk har talt med professor Brian Street fra King's College om kommunikationskløften.

Viden er ikke, hvad den har været. Eller rettere: Forholdene for produktion og bedømmelse af viden er nogle helt andre end tidligere. Universiteterne har ikke længere monopol på at producere og vurdere viden, og også på arbejdsmarkedet har forholdene for viden ændret sig. Arbejdet udføres ofte i teams på tværs af afdelinger, og viden cirkulerer derfor mellem alle medarbejdere. Det kræver, at de i højere grad end tidligere mestrer en bred vifte af kommunikative færdigheder, når forslag og beslutninger skal præsenteres, diskuteres og vurderes.